הפסיכולוגיה של מדליות: מדוע הן חשובות לאנשים שמקבלים אותן

איך הכל התחיל?

היסטוריונים מספרים שהמדליות הראשונות נוצרו ע"י הקיסר הרומי אוגוסטוס אשר שלט ברומא לפני אלפיים שנה. אוגוסטוס קיסר הטביע על מטבעות מתכת את דיוקנו והעניק את המדליות כאות הוקרה לאנשים בעלי תפקיד חשוב בשלטון או לגיבורי מלחמה. כך הוא ביסס את מעמדה של המדליה כפריט המאפיין את השכבות החזקות בחברה. שנים רבות מאוחר יותר, במאה ה-15, התפתחה באיטליה אומנות הטבעת המטבעות אשר התפתחה עם השנים ונהייתה לפופולארית במיוחד עד שאומצה ע"י צבאות שונים כדרך להביעה יוקרה ועליונות. בהמשך נהפכו המדליות גם כפרס עבור מנצחים בתחרויות ספורט אשר הידועה ביותר מביניהן היא האולימפיאדה. כיום מדליות מהוות סמל ידוע בכל העולם המבטא עושר, הצלחה, יוקרה ומעמד גבוה.

 

מדליות בספורט

השימוש העיקרי של מדליות כיום הוא כפרס עבור המקומות הראשונים באירועים ספורטיביים והוא הפך לנורמה ידועה בעולם כולו. לרוב, המדליות מוענקות לשלושת המקומות הראשונים: המקום השלישי מקבל מדליה עשויה מארד, השני מקבל מדליה עשויה מכסף, ואילו המנצח זוכה במדליה מצופה זהב. אין תחרות בעולם שבה המנצח לא משתוקק לקבל את המדליה הנוצצת, ולמדליות ערך עצום כסמל בתחרויות בספורט העולמי. הן הפכו לכלל של ממש - הענקת המדליה היא מעמד לא פחות חשוב מאשר הניצחון עצמו.

 

מדוע המדליות כל כך חשובות לנו?

 

  • השפעה היסטורית

המדליות משמשות את האנושות כפרס וכסמל מזה אלפי שנים. לכולנו יש קרוב משפחה אשר שמר מדליה עתיקה שהשיג בצבא או בתחרות מסוימת, והוא דואג להגן עליה ולהעניק לה כבוד. דמויות של ספורטאים שזכו במדליה אולימפית מהוות חלק משמעותי מהאתוס הישראלי ומההיסטוריה המשותפת עליה גדלנו וכולנו מכירים. נולדנו לעולם המעריץ ומאדיר את עונדי המדליות וגם אנחנו כצופים אימצנו את המנהג העתיק.




  • גיבורי תרבות כיום

גם בעולמנו כיום, הדמויות המהוות מודל לחיקוי הן ספורטאים מוצלחים או זוכי תחרויות שונות. את כולם מאחד דבר אחד- כולם זכו במדליות ותארים אשר מעידים על הצלחתם ויוקרתם. גם בישראל, ערוצי הטלוויזיה והרכילות רצים לסקר כל ספורטאי אשר הצליח לשים את ידו על הפרס הזוהר, היות ובתרבות שלנו מדליה שווה לעליונות והצלחה.

 

  • תגמול לעבודה הקשה

זכייה במדליה לרוב היא לא עניין של מה בכך. בין אם זכית בתחרות ספורטיבית ובין אם הוענק לך הפרס על תגלית חשובה, הזכייה הגיעה אחרי שנים רבות של עבודה קשה, לחץ והקרבה עצומה שהתלכדו כולם לכדי זכייה אחת. המדליה כאמור מהווה סמל לכל האתגרים שהמנצח צלח כדי להשיגה, ומעמד הקבלה נותן למנצח חותמת שזה היה שווה את כל הקושי שחווה.

 

  • ואיך לא? השגת תהילה

בואו נודה על האמת. גם אם הדבר הכי קרוב לפעילות ספורטיבית שאנחנו מסוגלים לבצע הוא ההליכה מהמיטה לספה בסלון, לא היינו מסרבים אם מישהו היה רוצה להעניק לנו איזו מדליה צנועה. זכייה בתואר ובמדליה תמיד מגיעה יחד עם תהילה ותחושת עליונות. עבור ספורטאים רבים למשל, התהילה והפרסום אשר מגיעים יחד עם זכייה בתואר הם הסיבה עבורה הם עובדים כל כך קשה, והם מעידים כי עבורם המדליה היא המדרגה באמצעותה הם משיגים את אור הזרקורים.




שאלות ותשובות:

 

ש: היכן התחיל מנהג הענקת המדליות?

ת: מדליות הוענקו לראשונה ע"י אוגוסטוס קיסר. הוא ביצע זאת כהוקרה למען מנהיגים ובעלי תפקידים בכירים בשלטונו או עבור גיבורי מלחמה. המדליה הייתה מטבע עשוי זהב אשר על אחד מצדדיו הוטבע דיוקנו של הקיסר.

 

ש: מהו השימוש העיקרי במדליות כיום?

ת: אין ספק שכיום מדליות מיוחסות לרוב כפרס על ניצחון בתחרות ספורטיבית. בכל ענף ספורט בעולם מוענקות מדליות לשלושת המקומות הראשונים בתחרות. הזכייה במדליות מביאה עימה מותרות רבות כמו כסף, תהילה ופרסום. הדוגמא הטובה ביותר לכך היא זכייה באליפות העולם בכדורגל, אשר בסופה מתקבלים השחקנים במדינתם כגיבורים.




ש: מה מסמלת מדליה בתרבות שלנו?

ת: בתרבותנו כיום מדליה מסמלת יוקרה והצלחה יוצאת דופן בתחום מסוים. אנשים שזכו במדליות נחשבים בעינינו למודל לחיקוי ולסמל תרבותי. פעמים רבות מדינות יאמצו זוכים במדליות אולימפיות למשל כגיבורים, על מנת להשריש במדינה חינוך למצוינות ועבודה קשה. כתוצאה מכך אנו מתבלבלים ונוטים "להלביש" על דמויות אלו תכונות נוספות כמו חוכמה או יופי חיצוני.

 

ש: האם מדלית זהב עשויה כולה מזהב?

ת: אולי תופתעו לגלות, אך האמת היא שמדליות זהב עשויות בכלל מכסף ברובן, והן רק מצופות בזהב. זאת בגלל העלות הגבוהה של ייצור מדליה העשויה כולה מזהב טהור.