החשיבות של מגיני הוקרה בקבוצות ספורט ובתחרויות אתלטיות

מגיני הוקרה

כל תחרות ספורטיבית מציעה מגן הוקרה מסוג כלשהו בסופה. מדובר בתו תקן של ממש שכן יש אפילו קבוצות מסרבות להשתתף במפעלים או תחרויות שלא מגישות תגמול מסוג זה. אז למה בעצם יש למנהג זה חשיבות כה מכרעת? הסיבה לכך נעוצה עוד בהיסטוריה ארוכת השנים של תחרויות הספורט השונות

 

ההיסטוריה של מגיני ההוקרה 

פרסי ניצחון הוענקו לראשונה בתחרויות הספורט ביוון העתיקה להן אנו קוראים "המשחקים האולימפיים". תחרות זו נערכה לראשונה בשנת 776 לפני הספירה. קיימים קווי דמיון בין המשחקים של אותה תקופה לבין אלו של היום שכן מקצים רבים נשארו לכל אורך השנים (כמו קפיצה לרוחק, ריצה, זריקת כידון ועוד) וגם באותה תקופה המשחקים נערכו כל ארבע שנים. עם זאת, הרבה מאוד מסורות ומנהגים גם שונו לאורך ההיסטוריה, כמו פרס הניצחון שהיה זר עשוי עלי זית. הפרס שונה כמובן למדליות עשויות מארד למקום השלישי, כסף למקום השני וזהב עבור המנצח הגדול.

 

מגיני הוקרה כיום

בכל תחרות ספורטיבית ניתן לראות מגוון צורות ועיצובים של מגיני הוקרה, וכל ארגון אשר יוצר תחרות מסוג זה, מתהדר בפרס אשר הוא מציע למנצחים. הפרסים המקובלים כיום נעים ממדליות אשר נחשבות לפרס קטן יחסית בגודלו, ועד לגביעים גדולים שעשויים להגיע עד לגובה של מטר. המשותף לכולם הוא הזוהר והיוקרה שמקרינים אותם פרסים ומגינים אשר לרוב מתהדרים בצבעים המסמלים עושר כמו זהב או כסף.

 

מדוע מגיני הוקרה חשובים כל כך?

כאמור, מגיני הוקרה ופרסים מגיעים בשלל צורות וגדלים אך לכולם חשיבות גבוהה עבור כל אדם בעולם הספורט, בין אם הוא מתחרה ובין אם אוהד. יש לכך מספר סיבות:

 

  1. הבעת יוקרה:

בתרבות הספורט העולמית יוקרה היא ערך עליון. כל מועדון רוצה לשדר כלפי חוץ עושר ומסוגלות, על מנת להרתיע יריבים, ואף יותר חשוב מכך, כדי למשוך אליו כישרונות וקהל אוהדים בתחום בו הוא משתתף. מגיני הוקרה לוקחים תפקיד חשוב בהיבט זה, ומועדוני ספורט בכל העולם מציגים את מגיני ההוקרה שהשיגו לראווה על מנת להעצים את תחושת היוקרה. 

 

  1. היסטוריה ומורשת:

ארצות הברית נהנית מאוד להתהדר בעובדה כי היא המדינה שהשיגה הכי הרבה מדליות לאורך ההיסטוריה במשחקים האולימפיים (2,629 מדליות!). זאת בגלל שהיסטוריה מהווה חלק גדול מתרבויות של מדינות ועמים והיא משמשת כגורם מאחד. מגיני הוקרה תורמים ליצירת תחושת השייכות במדינות ובמועדוני ספורט שונים, היות והם מנציחים את ההיסטוריה שלהם. על כן חשיבותם של המגינים עבור גופים אלה הולכת ומתעצמת.

 

  1. אז מי הכי טוב?

אם למשל תשאלו שאלה זו את שמעון מזרחי, יו"ר מכבי תל אביב בכדורסל, הוא יוכל להפנות אתכם אל ארון הגביעים של הקבוצה, הכולל 56 צלחות אליפות. ספורטאים ומועדוני ספורט אשר מנסים להוכיח את עליונותם בענף מסוים, נוהגים להתגאות בגביעים ובמדליות בהם זכו לאורך השנים. לכן עולם הספורט תולה בהם כל כך הרבה תקוות, היות והם פשוט מעידים על הדבר החשוב ביותר- "אנחנו הכי טובים". 

 

  1. הגברת הפופולאריות:

כל אוהד של קבוצה מסוימת רוצה שהקבוצה שלו תצליח ותנצח. בין אם מדובר בקבוצה שניצחון עבורה הוא עניין שבשגרה, ובין אם היא מרבה יותר להפסיד - הקבוצה חייבת לספק לאוהדיה קבלות ולהחזיר להם תודה על תמיכתם. במקרה זה מגיני הוקרה תורמים בהעצמת השימחה בקרב האוהדים הקיימים, ואפילו גורמים לאוהדי קבוצות אחרות לפזול מעט לעבר המנצחת הטרייה.



שאלות ותשובות

 

ש: מתי התחילה המסורת של הענקת פרסי ניצחון בתחרויות ספורט?

ת: מסורת הענקת הפרסים כניצחון בתחרות ספורט היא מסורת עתיקה, אשר עברה הרבה שינויים לאורך ההיסטוריה. תחילתה של מסורת זו כידוע להיסטוריונים, היא באולימפיאדה הראשונה שהתקיימה ביוון העתיקה, ובה העניקו למנצחים זר עשוי עלי זית כפרס. האולימפיאדה גם היא עברה גלגולים שונים לאורך שנותיה, שכן בתחילתה רק לגברים הורשה להשתתף בה.

 

ש: מהו הגביע החשוב ביותר בעולם הספורט?

ת: קשה לענות על שאלה זו באופן חד משמעי היות וענף הספורט הפופולארי ביותר משתנה בין מדינה למדינה. התשובה המקובלת ביותר כיום היא שגביע העולם בכדורגל הוא הגביע הידוע ביותר ובעל ההשפעה הגדולה ביותר בעולם. בכל שנה צופים במשחקי הגביע מאות מיליוני צופים ברחבי העולם, וזכייה בגביע זה מביאה את השחקנים כמעט למעמד של אגדות במדינתם.

 

ש: מה מגיני הוקרה מסמלים עבור אוהדי מועדוני ספורט?

ת: עבור אוהד ספורט, לזכייה בתואר ובמגן הוקרה בפרט יש משמעות עצומה, שכן היא מסמלת עבורו את מעמדה הגבוה של קבוצתו. אוהדי כדורגל למשל ידועים כאוהדים תחרותיים במיוחד. עבור אוהדים אלה הזכייה מהווה תגמול יקר לאהבה שהם מעניקים לקבוצה, והם רואים בהצלחה של קבוצתם כהצלחה אישית שלהם.

 

ש: מדוע זכייה במגיני הוקרה חשובה עבור אתלטים וספורטאים בכלל?

ת: כל אתלט או ספורטאי בכלל, יוכל לספר לכם כי בחירה בספורט כמקצוע היא בחירה קשה במיוחד. ספורטאים מחויבים לעמוד בשגרת אימונים אינטנסיבית ושוחקת. לרוב העבודה לא מתגמלת אותם בשכר גבוה, ובחירה זו מאלצת אותם לבצע הקרבות אישיות קשות. זכייה במגן הוקרה היא התגמול של אותם ספורטאים עבור שנים ארוכות של עבודה קשה, ומוכיחה להם שההקרבה שלהם לא הייתה לחינם ושיש הערכה עצומה בצידה.